“En god forretning skal drives med 70 procent hjerte og 40 procent hjerne”

Med over 30 år som direktør for møbelfirmaet Top-line har ejer og stifter Svend Ø. Pedersen oplevet mange forandringer gennem tiden. Nu står en ny generation af klimabevidste købere for døren, og det betyder gamle tiltag i nye klæder. Direktøren har altid drevet virksomheden med hjertet først, og det afspejler sig også i Top-lines nye bæredygtige strategi, der skal sikre virksomheden endnu 30 år på markedet.

 

70-årige Svend Ø. Pedersen har et særligt princip, der har fulgt ham i alle beslutninger i livet: 70 procent skal komme fra hjertet, og 40 procent skal komme fra hjernen. Det giver ikke blot 100 procent, men 110 procent - for det er den energi, man skal lægge i alt, hvad man laver, hvis man spørger direktøren. Derfor har Svend Ø. Pedersen heller ikke drevet virksomheden efter den traditionelle drejebog.

Da virksomheden blev skabt, fik medarbejderne ikke blot en lønseddel, men også mulighed for at købe sig ind i virksomheden via aktier, og Svend Ø. Pedersen tog gerne kampen op med fagforeningen for at sikre ordentlige vilkår for sine medarbejdere – senere også i Polen, hvor der gøres en stor indsats for gode arbejdsforhold.

 

En gammel cirkushest kan også lære nye tricks

Selvom man har mere end 50 års erfaring fra arbejdsmarkedet – og 35 år som selvstændig – kan inspirationen til den næste virksomhedsstrategi godt findes hos en 16-årig svensk pige ved navn Greta Thunberg. Det var i hvert fald tilfældet hos Svend Ø. Pedersen.

På et kvartalsmøde i 2019 skulle fremtiden for Top-line fastsættes. De havde for nyligt fejret 30-års jubilæum på markedet, og det fik direktør Svend Ø. Pedersen til at stille sig selv spørgsmålet: “Hvordan overlever vi de næste 30 år?”. Med inspiration fra den nye generation faldt beslutningen på et bæredygtigt gearskifte for møbelvirksomheden, der etablerede datterselskabet Minding, som for alvor skulle sætte skub i det bæredygtige fokus.

 

Ordentlighed som omdrejningspunkt

Hensyn til omgivelserne har imidlertid altid været en integreret del af DNA’et. Flere af de ting, man i dag kan betegne som ansvarligt eller endda bæredygtigt, har så at sige været sund fornuft og en selvfølge for den midjyske møbelproducent.

For lige fra begyndelsen har høj kvalitet og en lang levetid kendetegnet deres produkter. For eksempel er der vendbare puder i de fleste modeller og meget høje kvalitetskrav til materialer – både hvad angår kemi og holdbarhed. 


Det øgede fokus på samfundsansvar ligger altså i naturlig forlængelse af virksomhedens værdisæt.

“Ordentlighed og ansvarlighed har altid været centralt for hele vores måde at drive Top-line på,” fortæller direktøren. Han uddyber: “Vi har altid haft fokus på, at vores medarbejdere, leverandører og kunder skal behandles godt og være glade, når de går på arbejde, eller når de køber et produkt fra os. Det er for os også bæredygtighed at behandle hinanden godt og give noget igen - både til vores medarbejdere, men også til vores omgivelser. Men i 2019 indså vi, at vi for alvor måtte opskalere. Derfor skabte vi datterselskabet Minding - Conscious Living, der har til formål at træne os i hele det bæredygtige aspekt, så vi kunne lære, hvordan vi på sigt kan udbrede det til hele virksomheden.”


Et skridt ad gangen
Bæredygtighed er som bekendt langt fra et knips med fingrene. Det kræver, at man gennemtrevler hver enkelt del af virksomhedens proces for at finde ud af, hvor man kan ændre og optimere noget. Og så er det ikke nok at sige, at man gør en forskel - det skal også kunne dokumenteres. Derfor fik datterselskabet også navnet Minding - Conscious Living, “for det handler om at være bevidst om selv de små tiltag, der kan gøre en forskel,” mener direktøren.

“Vi ved godt, at vi ikke kan redde verden med vores tiltag. Men det er et skridt i den rigtige retning. Vi er ISO 14001-certificeret, og vi gør, hvad vi kan for at være en del af en større omstilling af samfundet til det bedre. For at tiltagene faktisk skal have betydning, må vi også påvirke vores leverandører og andre i branchen til at komme med ombord på den bæredygtige vogn,” forklarer direktøren. ”Jeg sagde engang for sjov, at Greta Thunberg burde stå ved vores stand, da vi var på messe i Stockholm, for at hjælpe os med vores bæredygtige branding. Det har hun formentlig ikke tid til, og selv om hun godt kan være lidt fremme i skoene, så synes jeg, at hun har et vigtigt budskab. Greta Thunberg har 14 millioner følgere på Instagram, og jeg er en af dem,” afslører direktøren, der har store ambitioner for virksomheden:

“Om 5 år skal alle led i vores produktion være en del af den bæredygtige tankegang.”

 

Næste generation er klar

Det seneste år er et glidende generationsskifte tilendebragt, og familievirksomheden er klar til at gå videre til sønnen, Bjarke Ø. Pedersen. Den bæredygtige retning vil Top-line-stifteren i stedet præge fra rollen som bestyrelsesformand.